I made this widget at MyFlashFetish.com.

DI SUATU PETANG…

>> Saturday, November 15, 2008

Apabila masuk sahaja semester baru, jadualku mula berubah. Entah apa yang aku sibukkan, aku pun tak pasti. Mungkin juga aku ni buat-buat sibuk. Seperti hari Rabu yang sebelumnya, selepas sahaja aku menunaikan solat Asar, aku bergegas ke dewan baru di blok akademik untuk mengikuti kelas Ustaz Bakri.

Seperti biasa, kelas itu dihadiri oleh sahabat-sahabatku yang sudah pasti tidak mahu nama mereka tersingkir daripada mengikuti kelas tersebut. Aku mencari kelibat seseorang yang amat ku kagumi, namun tak ku temui. Aku bertekad untuk mencarinya sebaik sahaja sesi pembelajaran selesai. Kelas bermula tepat jam 5.30 petang.

“Marwan tak datang ke?” soalku kepada roomate sahabatku itu.

“Ntah, ana pun tak pasti”, ujar Amirul Ghani.

“Hmm… tak apalah, aku akan cari dia nanti”, aku bermonolog.

Sebaik sahaja kelas tamat, aku bergegas pulang ke bilik untuk menyimpan kitab. Untuk sampai ke bilikku, aku mesti melalui lorong bilik Marwan.

“Assalamu’alaikum.. aik, tak pi kelas ka?” soalku dalam loghat Kedah.

“Ana tak gi, dok di masjid tadi. Hujan lebat pulak tadi”, ujarnya.

“Enta dah makan belum?” soalku semula, sedangkan aku telah mengetahui jawapannya.

“Belum, tak rase nak makan..”

“Tak pa la, ana balik bilik simpan kitab sat”,

Aku kembali ke biliknya dengan membawa dua bungkus nasi lemak.

“Apa yang enta tulis tengah hari tadi?” soalku.

“Ana tengah siapkan satu artikel untuk dimasukkan dalam blog ana”, ujarnya

“Enta pernah dengar tentang ABC dan apa kaitannya dengan dakwah masa kini? Enta tahu tak macam mana orang dulu buat ABC dengan orang sekarang buat ABC?” soalnya.
Aku terkesima dengan soalan yang dilontarkan.

“Apa pulak mamat ni nak bagi tau dekat aku”, fikirku. Aku hanya menjadikan “tak” sebagai jawapan. Masakan tidak, aku memang tidak begitu menggemari ABC.

“Cuba enta fikir balik, orang dulu buat ABC simple je kan. Ada ais, kacang merah sikit, jagung sikit, ada gula merah dan susu. Tu la ABC dulu. ABC sekarang dah upgrade. ABC sekarang ada ais krim, ada jelly, ada nenas sikit. Cuba enta kaitkan dengan dakwah semasa.”
Allahu Akbar! Satu analogi yang cukup menarik. Aku terus mendengar tentang perkara tersebut.

“Kita masih mengekalkan manhaj yang sama. Manhaj tu kita ibaratkan seperti bahan-bahan asas untuk buat ABC. Manhaj kita tetap sama, Al-Quran dan Sunnah. Dan hadaf kita juga tetap satu, nak ajak orang kembali kepada Allah. Cumanya yang agak berlainan adalah uslub (metodologi). Seperti ABC tadi, dulu ABC hanya simple, tapi sekarang dah banyak aksesori. Macam tu juga dengan dakwah kita. Dakwah kita perlu bersifat waqi’ieyyah (semasa), perlu mempelbagaikan kaedah dakwah, barulah mesej yang nak kita sampaikan tu dapat diterima oleh semua manusia”, jelasnya.

Jauh di sudut hati, aku semakin kagum dengan figur ini. Aku pun tak mampu untuk menghasilkan sebuah analogi yang cukup menarik. Tiba-tiba aku teringatkan sebuah artikel yang pernah ditulis oleh Akh Dzulkhairi Mohd Noor, Bai’ah Nescafe.

“Ya Allah, berikanlah hidayah-Mu kepada kami, agar kami terus tegar di atas jalan-Mu yang suci ini. Ya Allah, kuatkanlah azam kami, tetapkanlah hati dan pendirian kami, agar kami tidak terpesong dari jalan-Mu yang lurus ini…” Amin

*semoga kisah benar ini mampu memberi faedah yg banyak kpd kita untuk lebih memahami hakikat dakwah.

0 comments:

Post a Comment

Our Blogger Templates Web Design

Kepada sesiapa yang ingin mengambil bahan dari blog ini, pihak kami mengalu-alukannya. Sebarkan bahan ini dengan sebaiknya untuk faedah dan kepentingan bersama. Syukran

NASYID FM

Sila download

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP