I made this widget at MyFlashFetish.com.

Couple... Tatapan Bersama

>> Tuesday, September 23, 2008

Assalamu'alaikum.. Segala puji bagi Allah, Maha Suci Allah daripada sebarang sifat kekurangan, yang masih lagi m'izinkan al-faqir menulis.. Selawat dan Salam ke atas Junjungan Mulia lagi Agung, Sayyiduna Muhammad ibn Abdillah (selawat), dan juga ke atas para sahabat Baginda yang mulia, ahli keluarga Baginda, serta para pengikut ajaran yang di bawa Baginda hingga hari kebangkitan kelak..


Ikhwah dan Akhwat,


Saban hari umur semakin meningkat. umur kita menuju ke penghujungnya yang belum lagi kita pasti bilakah masanya kita akan dijemput. namun, realiti yang berlaku pada hari ini amatlah menyedihkan.. Kebejatan arus tsunami JAHILIYYAH MODEN yang semakin parah telah membuatkan al-faqir terasa untuk menulis..Gejala sosial yang berlaku semakin tenat bahka boleh dikatakan sampai ke tahp nazak.. jgn kita kata gejala ini hanya berlaku pada masyarakat yang jahil tntg agama, bahkan sebenarnya golongan yang mengaku mengetahui selok-belok agama juga turut terjebak ke dalam hal seperti ini.. jgn kita sgka gejala sosial yang dimaksudkan oleh al-faqir hanya sekadar gejala-gejal yang berat seperti dadah, arak, pelacuran dan sebagainya.. tetapi yang al-faqir maksudkan ialah gejala couple yang semakin meruncing di kalangan golongan yang belajar al-Quran dan Hadis.. al-faqir pernah terdengar istilah "couple Islamic", "cinta anta-anti", "couple yang menepati syarak".. ah, banyak lagi istilah yang boleh al-faqir tulis.. yang mana semua itu hanyalah TIPU DAYA SYAITAN SEMATA-MATA..


Allah telah mengingatkan kita bahawa syaitan akan menghiasi amalan kita yang buruk agar nampak seolah-olah baik.. al-faqir pernah ditanya.."Ustaz, kalau kami couple, tapi kami x tinggal solat, kami x pgg2 tangan, kami bawa mahram keluar sekali, kami saling meng'sms' tazkirah, x dak masalah kan ustaz? boleh kan? kami x langgar syara' pun.." itulah antara soalan yang pernah diajukan kpd al-faqir.. jawpannya mudah.. TAK BOLEH, HUKUM TETATP HARAM.. tidak ada istilah couple syara', kerana couple iytu sendiri telah melanggar syara'.. bertepatan dgn firma Allah dalam surah Al-Israa' mafhumnya.." Janganlah kamu menghampiri zina..." dalam ayat ini, Allah telah menegah supaya JANGAN MENGHAMPIRI ZINA, BUKAN JANGAN BERZINA.. larangan yang jelas dalam al-Quran.. jika couple itu dikatakan m'hampiri zina, turuq (jalan) menuju ke arahnya spt berbalas-balas sms juga adalah HARAM.


Ikhwah dan akhwat..


dalam sebuah kitab, Jami'ul fatawa mu'asoroh, Syeikh Dr.Yusuf Qardhawi, Syeikh 'Atiah Saqr, Syeikh Mutawalli Sya'rawi telah menyatakan hukum seorang wanita yang bertunang jika keluar dengan tunangnya, dan bercakap melalui telefon adalah tidak harus @ lebih tepat lagi haram.. ini kerana pertunangan itu belum lagi menghalalkan apa yang haram.. jika tunang hukumnya masih lagi tidak m'benarkan hal seperti ini, apatah lagi jika belum bertunang!!! ada yang mengatakan kepada al-faqir, kita perlu meraikan hal fitrah manusia.. ingin al-faqir nyatakan bahawa fitrah ini menuju kepada perkara yang dilarang Allah.. Dlam sebuah Hadis, Rasulullah menyatakan mafhumnya.." Perumpamaan aku dan ummatku seperti seorang lelaki yang menyalakan api, maka banyaklah belalang dan kupu-kupu yang menuju ke arah api dan berjatuhan ke dalamnya, sedangkan ada yang cuba m'halang.. dan Aku sentiasa memegang ikat pinggang kamu daripada terjatuh ke dalamnya sedangkan kamu sentiasa terlepas dari pegangan ku.." Hadis ini riwayat Muslim dan Ahmad.. nah! jelasalah bahawa fitarah kita mmg m'jurus ke arah perkara yang dilarang.. justeru, apakah lagi alasan yang kita boleh berikan untuk menghalalkan apa yg haram?


Mungkin ianya nampak terlalu syadid. Tapi jika difikrkan semula, Islam itu ialah sebuah agama yang suci. Bagaimana kesucian boleh bercampur dengan kekotoran..? Jalan yang terbaik untuk mengahalang diri daripada perbuatan ini ialah dengan cara berpuasa. puasa mampu menghalang kita daripada melakukan maksiat kepada Allah kerana melalui puasa syaitan dan nafsu menjadi lemah.


ayuhlah ikhwah dan akhawat, sedarlah kalian dari lena yang panjang.. kita merupakan generasi impian yg ditunggu-tunggu oleh masyarakat. apakah layak untuk kita memimpin masyarakat jika kita tidak 'membersihkan' diri kita daripada gejala-gejala ini.. ketahuilah, bahawasanya ALLAH TIDAK PERNAH MENSIA-SIAKAN HAMBANYA.. ALLAH ITU MAHA PEMURAH, PENGAMPUN DAN PENERIMA TAUBAT..


WALLAHUA'LAM...

0 comments:

Post a Comment

Our Blogger Templates Web Design

Kepada sesiapa yang ingin mengambil bahan dari blog ini, pihak kami mengalu-alukannya. Sebarkan bahan ini dengan sebaiknya untuk faedah dan kepentingan bersama. Syukran

NASYID FM

Sila download

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP