I made this widget at MyFlashFetish.com.

Kem Peningkatan Akhlak SK Sri Taman

>> Monday, March 16, 2009

Sudah lama sebenarnya saya tidak berkhidmat sebagai fasilitator. Seingat saya, kali terakhir saya berkhidmat sebagai fasilitator pada tahun 2007, ketika saya masih menuntut di Maktab Mahmud. Pada 12 Mac yang lepas, saya dipanggil menjadi fasilitator di sebuah sekolah rendah di Bandaraya Alor Setar. Sukar untuk menolak. Saya menerima tawaran tersebut dengan hati yang senang.

Mengingatkan zaman ketika masih menuntut di Ma'ahad, mengembalikan seribu satu memori silam. Suka duka ketika menjadi pelajar Ma'ahad sentiasa bermain di benak fikiran. Pengalaman yang lepas cuba dijadikan panduan. Saya masih ingat satu kata-kata yang pernah saya dengar dalam satu kuliah. "Kami bukan penulis kitab, tetapi tugas kami ialah mencetak manusia", lebih kurang begitulah ungkapan tersebut. Berat hati ini untuk mentarbiyyah, sedangkan hati ini masih lagi kurang tarbiyyahnya.

Niat dibetulkan. "Aku datang untuk membaiki diriku, di samping berkhidmat untuk orang lain", saya bermonolog. Peserta program dari kalangan darjah 4-6. Tumpuan kali ini lebih ke arah akhlak dan solat. Risau bertandang di hati. Mungkin juga sikap kami yang buruk berbekas di hati mereka. Mudah-mudahan Allah memaafkan kseilapan kami (fasilitator) dan menjauhkan adik-adik SK Sri Taman daripada meniru sikap buruk kami.

Tiga hari bersama adik-adik SK Sri Taman belum cukup untuk mengubah diri ini. Tetapi bekalan selama tiga hari itulah cuba dibawa pulang untuk dipraktikkan semula. Zikir, bacaan Quran, solat jemaah dan setiap nasihat cuba diingati. Mudah-mudahan Allah permudahkan urusan.

Tiga hari yang berlalu mungkin tidak memenatkan bagi mereka yang selalu berprogram. Tetapi tidak bagi saya. Setelah hampir setahun tidak menyertai mana-mana aktiviti luar, terasa kekoknya bila kali pertama berhadapan dengan adik-adik yang comel. Nasib baik ada teman-teman yang mempunyai pengalaman yang tidak kurang hebatnya. Juga bersama adik-adik Ma'ahad yang dahulunya 'diprogramkan', sekarang bersama 'memprogramkan'. Alhamdulillah, usaha yang sedikit dahulunya mempunyai kesan sekarang.

Pertemuan semula dengan ayahanda cikgu Sukarno merupakan sesuatu yang tidak dapat diungkapkan. Rindu mendengar nasihat-nasihat daripada cikgu terubat jua. Walaupun hanya sejam bersua, tetapi cukup untuk melepaskan rindu di jiwa. Kata-kata yang saya sifatkan sebagai doa mengakhiri pertemuan kami. Mudah-mudahan Allah menetapkan hati untuk terus berada di atas landasan perjuangan hingga akhir hayat. Ameen...

0 comments:

Post a Comment

Our Blogger Templates Web Design

Kepada sesiapa yang ingin mengambil bahan dari blog ini, pihak kami mengalu-alukannya. Sebarkan bahan ini dengan sebaiknya untuk faedah dan kepentingan bersama. Syukran

NASYID FM

Sila download

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP