I made this widget at MyFlashFetish.com.

MAULIDUR RASUL; MIRIP SIAPAKAH SAMBUTAN KITA???

>> Monday, March 16, 2009

12 Rabi’ul Awal disambut dengan meriah oleh semua umat Islam di seluruh dunia. Tarikh yang melakarkan sejarah. Tarikh yang membawa seribu satu rahmat kepada seluruh makhluk di atas muka bumi. Pada tarikh ini menyaksikan seorang Rasul akhir zaman dilahirkan. Beliaulah yang bernama Baginda Muhammad bin Abdullah, datangnya dari keturunan Bani Hasyim, salasilah keluarga Baginda bersambung terus kepada Khalilullah, Nabi Ibrahim ‘alahaissalam.

Baginda didatangkan ke dunia untuk membawa berita gembira (Basyiran) dan memberi peringatan (Naziran) kepada seluruh makhluk di atas muka bumi ini. Datangnya Baginda ke atas muka bumi ini membawa rahmat bukan sahaj kepada manusia, bahkan seluruh makhluk di atas muka bumi ini turut merasakan kesannya. Bagindalah penghulu segala Nabi dan Rasul, tidak ada Nabi mahupun Rasul sesudah Baginda.

Beberapa peristiwa yang terjadi sebelum kelahiran Baginda merupakan petanda yang jelas tentang kelahiran seorang Nabi pembawa rahmat. Runtuhnya istana Kisra di Parsi yang menjadi kemegahan mereka yang berada di dalam keadaan Jahiliyyah, terpadamnya api agama Majusi yang tidak pernah padam selama berpuluh tahun. Pada tahun kelahiran Baginda juga, tentera Abrahah telah dikalahkan oleh Allah dalam misi mereka meruntuhkan Ka’abah al-Musyarrafah. Lahir Baginda pada 12 Rabi’ul Awal jelas memberi petanda kepada sekalian musuh Allah agar bersiap sedia dengan kedatangan Baginda yang akan memerangi segala kebatilan di atas muka bumi ini.

Berita kelahiran Baginda Nabi dengan pantas sampai ke pengetahuan penduduk Kota Mekah. Mereka begitu gembira dengan kelahiran Baginda Nabi S.A.W. Thuwaibah, hamba kepada Abu Lahab juga mengetahui hal tersebut, lantas mengkhabarkan kepada Abu Lahab tentang perkara tersebut. Gembira bukan kepalang, Abu Lahab telah mengorbankan sejumlah unta yang dimilikinya dan membebaskan hambanya, Thuwaibah.

Mirip Siapakah Sambutan Kita?

Jika kita melihat kepada sirah perjalanan hidup Baginda, kita dapati Abu Lahab begitu gembira dengan kelahiran Baginda. Hal ini turut dirasai oleh mereka-mereka yang menjadi sahabat Baginda selepas itu. Tetapi kegembiraan Abu Lahab hanyalah pada tangannya dan mulutnya. Gembira pada tangannya kerana telah ‘menumbangkan’ beberpa ekor unta sebagai meraikan kelahiran anak saudaranya yang mulia itu. Gembira pada mulutnya kerana telah membebaskan Thuwaibah, daripada menjadi seorang hamba menjadi seorang yang bebas menikmati kesenangan hidup. Namun Abu Lahab tidak meraikan kelahiran Baginda dengan hatinya, kerana dialah yang menjadi musuh kepada Rasulullah S.A.W seseudah Baginda diangkat menjadi Rasul.

Persis keadaan tersebut, seolah-olah perkara itu berulang semula. Saban tahun, Maulidur Rasul sering disambut. Seperti yang dilakukan Abu Lahab, kita juga ‘menumbangkan’ binatang ternakan. Jika Abu Lahab menumbangkan unta, kita menumbangkan lembu. Anehnya, siangnya majlis maulid tetapi pada malamnya disertakan dengan Jom Heboh. Kita mengatakan Rasulullah qudwah hasanah, tetapi sebahagian syariat yang dibawa Baginda diterima, sebahagiannya ditolak. Bagaimanakah keadaan iman kita ketika itu?

Sambutan Maulidur Rasul ini seolah-olah hanya di mulut, tetapi tidak meresap ke dalam hati. Majlis yang dibuat tidak meninggalkan bekas di hati. Sedangkan Rasulullah amat merindui umat di akhir zaman yang digelar Baginda sebagai ‘ikhwan’ sehingga mengundang rasa cemburu di hati para sahabat. Para sahabat meraikan keberadaan Rasulullah S.A.W dengan membantu Baginda dalam perjuangan Baginda menyebarkan risalah Islam kepada seluruh umat manusia. Begitu jugalah yang dilakukan ‘ikhwan’ di akhir zaman, walaupun tidak pernah bersua muka dengan Baginda.

Mirip siapakah kita? Fikirkan…

Semoga Allah menjadikan kita daripada golongan ‘ikhwan’ yang dimaksudkan Baginda Rasulullah S.A.W. Ameen…

0 comments:

Post a Comment

Our Blogger Templates Web Design

Kepada sesiapa yang ingin mengambil bahan dari blog ini, pihak kami mengalu-alukannya. Sebarkan bahan ini dengan sebaiknya untuk faedah dan kepentingan bersama. Syukran

NASYID FM

Sila download

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP