I made this widget at MyFlashFetish.com.

SELAMATKAN GENERASI AKAN DATANG...!

>> Wednesday, October 22, 2008


Anak-anak itu bersih,
Ibarat kain putih,
Bimbinglah kami mengenal Allah,
Mengenal syurga dan neraka…

Begitulah sebahagian rangkap nasyid alunan kumpulan Aura. Nasyid ini memberi seribu satu makna dan bersangkutan dengan pembinaan generasi akan datang. Generasi yang akan datang merupakan generasi yang akan menempuh satu zaman yang lebih mencabar berbanding hari ini. Kerana itu, pembinaan fizikal, mental dan spiritual amat penting bagi memastikan Islam itu terus berada di persada dunia. Mursyidul Am Ikhwan yang kelima, Ustaz Mustafa Masyhur pernah berkata, “Tarbiyah itu bukan segalanya, tetapi segalanya bermula dengan tarbiyah”

Namun, situasi hari ini seperti tidak menyokong perjalanan tarbiyah ini berlangsung. Ia dibuktikan apabila banyak program hiburan diadakan. Jika dahulu kita hanya mendengar program ini untuk mereka yang mempunyai kelulusan SPM dan berumur 21 tahun ke atas, namun hari ini program seperti ini dibuka untuk kanak-kanak yang masih belum mengenal erti kehidupan yang penuh pancaroba. Siapa yang akan bertanggungjawab dengan penglibatan anak-anak kecil dalam program hiburan ini? Sebuah Hadis Rasulullah S.A.W pernah bersabda, mafhumnya;

“Setiap anak-anak itu dilahirkan dalam keadan fitrah (suci), maka ibu bapanyalah yang akan mencoraknya sama ada menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi…”

Hadis ini terdapat dalam Sohih Muslim. Benar apa yang Rsulullah telah sabdakan kepada kita. Pada hari ini, jika ibu bapa yang tidak mendorong atau mengajar anak-anak berkenaan sesuatu, mereka tidak terdorong untuk melakukan hal tersebut. Jika dahulu, anak-anak dididik untuk menjadi manusia yang berjaya dalam kehidupan mereka dengan tidak mengenepikan agama sebagai panduan, tetapi hari ini berlaku sebaliknya.

Jika ibu bapa menjadi pendokong utama untuk membentuk anak-anak menjadi seperti ini, maka sudah tentu ada penyokongnya. Pada hari ini, artis-artis ‘lahir’ bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Mereka dipuja dan diberi penghormatan. Dan anak-anak hari ini turut terkesan dengan fenomena yang tidak sihat ini. Sebut sahaja siapa artis di Malaysia ini yang tidak mempunyai peminat di kalangan anak-anak kecil. Tetapi jika ditanya siapa juara Akademi Al-Quran musim ketiga misalnya, hanya segelintir sahaja yang mengenalinya. Bukan sahaja di kalangan anak-anak, bahkan ibu bapa juga ada yang tidak mengenalinya. Mereka yang cuba mengangkat kesenian Islam tidak ditonjolkan, tetapi mereka yang cuba membawa identiti dan pengaruh barat inilah yang diberikan tempat. Sebuah hadis Rasulullah S.A.W mafhumnya;

“Apabila ummatku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka, iaitu: apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu, apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan, zakat dijadikan hutang, suami memperturut kehendak isteri, anak derhaka terhadap ibunya, sedangkan ia baik dengan kawannya, ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya, suara sudah ditinggikan di dalam masjid, yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka, seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya, khamar (arak) sudah diminum di merata tempat, kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki), para artis disanjung, muzik banyak dimainkan, generasi akhir uammat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu hrndaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi ataupun mereka akan diubah menjadi makhluk lain.”
(H.R Tirmizi)

Rasulullah telah memberi ancaman kepada kita jika artis dan muzik terlalu banyak dan disanjung-sanjung, maka azab Allah akan menimpa.

Jika kita meneliti rancangan-rancangan di televisyen, banyak rancangan hiburan untuk anak-anak kecil. Yang terbaru di bawah seliaan sebuah stesen televisyen swasta, ‘Idola Kecil’. Nah! Bukankah ini jalan untuk menjadikan mereka lupa kepada ancaman yang disebutkan dalam hadis di atas? Justeru, program tarbiyah perlu diperhebat dari akar umbi untuk melahirkan generasi tarbawi yang mampu memimpin negara dan dunia menurut acuan Islam. Bukannya generasi yang lalai dengan hiburan yang melampau.

Maka, menjadi tanggungjawab para du’at sekelian untuk menyedarkan masyarakat sekarang yang hanyut dengan arus yang dicipta oleh puak kuffar yang bertujuan memisahkan Islam dari kehidupan. Ayuh, wahai pencinta agama! Kita selamatkan generasi akan datang..!

0 comments:

Post a Comment

Our Blogger Templates Web Design

Kepada sesiapa yang ingin mengambil bahan dari blog ini, pihak kami mengalu-alukannya. Sebarkan bahan ini dengan sebaiknya untuk faedah dan kepentingan bersama. Syukran

NASYID FM

Sila download

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP