I made this widget at MyFlashFetish.com.

OH, PEMUDA!

>> Friday, December 19, 2008

Pemuda, satu nama yang cukup gah dari zaman dahulu hingga kini, bahkan selamanya. Bagaimana gahnya seorang yang bergelar pemuda apabila mereka sering dijadikan sebagai harapan generasi sebelum mereka. Bahkan, di dalam pepatah arab sekalipun ada meyatakan, pemuda hari ini merupakan pemimpin hari esok. Kekuatan yang ada padanya sudah cukup membuktikan bahawa mereka adalah pemangkin kepada berjayanya sebuah kaum itu. Lantaran itu mereka sering dijadikan sasaran pihak musuh kerana musuh tahu, melalui pemuda sebuah kejayaan itu mampu dicapai.

Apabila kita melihat semula sirah Rasulullah S.A.W dan sahabat-sahabat Baginda, kita akan dapati ramainya pendokong Islam ketika itu ialah para pemuda. Rasulullah S.A.W. berwasiat kepada umat Islam supaya menjaga pemuda dan menjelaskan tentang kelebihan mereka berbanding orang-orang tua. Baginda S.A.W. bersabda, mafhumnya:

“Aku berpesan kepada kamu supaya berbuat baik kepada pemuda, sesungguhnya hati mereka paling lembut. Sesungguhnya Allah telah mengutus aku membawa agama Hanafiah lalu para pemuda bergabung denganku dan orang-orang tua menentangku.”

Rasulullah S.A.W. ketika diutuskan menjadi Rasul, Baginda berumur 40 tahun. Umur ini ialah peringkat kesempurnaan bagi seorang pemuda. Sahabat-sahabat Rasulullah S.A.W. juga merupakan para pemuda yang cekal hati mereka dalam memperjuangkan kalimah suci. Abu Bakar r.a lebih muda daripada Rasulullah S.A.W. dalam ingkungan tiga tahun, Umar r.a ketika memeluk Islam baru berumur dua puluh tujuh tahun, Usman r.a lebih muda daripada Rasulullah dan Ali k.w. adalah yang termuda di kalangan khulafa’ ar-rasyidin. Begitu juga Abdullah bin Mas’ud, Sa’id bin Zaid, Abdul Rahman bin Auf, Bilal bin Rabah, Mus’ab bin Umair dan berpuluh-puluh bahkan beratus-ratus sahabat Rasulullah S.A.W. merupakan pemuda yang begitu komited dan cekal hati mereka dalam memperjuangkan Al-Haq.

Mereka telah meninggalkan kepada kita satu contoh tauladan untuk diikuti. Mereka merupakan golongan pemuda yang memiliki ciri-ciri mukmin yang sejati, seperti yang diterangkan di dalam Surah Al-Maaidah, ayat 54, di mana mereka berlemah-lembut dengan orang mukmin yang lain, dan bersikap tegas terhadap orang-orang kafir, berjuang di jalan Allah tanpa mengenal erti takut sekalipun terhadap cercaan manusia.

Di zaman sekarang, di manakah tempat yang mungkin boleh kita dapatkan ‘produk-produk’ yang berkualiti seperti pemuda-pemuda yang disebutkan tadi? Di zaman yang serba mencabar ini, masih adakah lagi generasi-generasi persis generasi sebelum ini? Ya! Itulah jawapannya. Namun, jangan kita alpa, jangan kita lupa bahawa ramai di kalangan pemuda hari ini telah hanyut dek serangan yang dilancarkan oleh pihak kuffar. Mereka telah menggerakkan agen-agen yang giat menyebarkan fahaman dan doktrin mereka atas tujuan yang sama iaitu, melemahkan pemuda dan seterusnya memadam cahaya kebenaran di atas muka bumi ini.

Penyakit sekularime, pluralisme, vandalisme, nasionalisme, dan banyak lagi barah-barah yang sekarang ini telah menular di kalangan para pemuda. Namun, perancangan Allah lebih rapi. Kita tetap meyakini bahawa Allah tetap memelihara kebenaran melalui tangan-tangan hamba-Nya yang soleh. Penulis ingin mengajak para pembaca berfikir sejenak. Rasulullah S.A.W. telah menjanjikan bahawa kota Konstantinopel itu akan dibuka oleh seorang panglima yang baik dan dibelakangnya ialah tentera dan rakyat yang baik. Dan semua pemerintah Khilfah Islamiyah ketika itu mengharapkan bahawa merekalah yang dijanjinkan oleh Rasulullah S.A.W. Persoalan yang ingin penulis bawakan di sini, apabila Allah telah menjanjikan bahawa agama-Nya yang diredhai ini akan tetap terpelihara melalui tangan-tangan hamba-Nya yang soleh, siapakah mereka? Tidakkah kita mahu menjadi golongan yang dijanjikan ini? Tidakkah kita mahu menjadi persis Ashabul Kahf yang tetap membela tauhid mereka yang suci demi mendapatkan sebuah balasan yang tiada nilainya di atas muka bumi ini?

Allah telah memberi peringatan kepada umat Muhammad S.A.W. di dalam Al-Quran, di mana Allah telah menyatakan bahawa jika kita berpaling daripada agama-Nya, maka Allah akan datangkan sebuah kaum yang lebih baik daripada sekarang untuk menegakkan kalimah Allah yang suci ini. Justeru, apabila kita tidak menjadi pilihan Allah, maka siapakah lagi yang lebih berhak ke atas diri kita?

Maka di sini penulis ingin mengajak diri penulis dan pembaca sekalian agar kita terus berusaha untuk menjadi pilihan Allah. Tenaga muda kita akan disoal di akhirat kelak. Kita jadikan tenaga muda yang ada sebagai galang ganti untuk mencapai sebuah kejayaan, iaitu memastikan Al-Haq terus berada di puncak. Kita jadikan generasi sebelum ini sebagai qudwah untuk terus berada di atas jalan menegakkan kalimah Allah yang suci ini. Ingatlah janji Allah di dalam Al-Quran, bahawasanya Allah akan memebeli dari orang mukmin itu nyawa dan harta mereka dengan menjadikan syurga sebagai bayarannya. Inilah perniagaan yang disebutkan oleh Allah sebagai perniagaan yang tidak akan ada ruginya, perniagaan yang mampu membebaskan kita daripada azab yang pedih. ALLAHU AKBAR!!!

0 comments:

Post a Comment

Our Blogger Templates Web Design

Kepada sesiapa yang ingin mengambil bahan dari blog ini, pihak kami mengalu-alukannya. Sebarkan bahan ini dengan sebaiknya untuk faedah dan kepentingan bersama. Syukran

NASYID FM

Sila download

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP