I made this widget at MyFlashFetish.com.

TAHNIAH MELAKA..!!

>> Monday, December 8, 2008

Salam Ikhwah...

Sengaja ana ingin membangkitkan semula isu yang pernah 'meletup' baru-baru ini. Datuk Shah Rukh Khan..! Melihat kepada bintang Bollywood ini, siapa yang tidak kenal. Sehinggakan anak-anak kecil juga mengenali 'hero' pujaan dunia ini. Tidak terlepas juga rakyat di Malaysia. Lakonan yang dilakonkannya mampu menarik perhatian penonton dan peminat filem Hindustan.

Dan pada tanggal 6 Disember yang lalu, bintang pujaan dunia ini telah hadir ke Melaka untuk menerima pingat kebesaran yang membawa gelaran Datuk. Kini bintang tersebut telah bergelar Datuk Shah Rukh Khan. Di dalam sebuah rancangan, Shah Rukh Khan telah melahirkan rasa gembiranya di atas pemberian ini. Terima Kasih kepada kerajaan Melaka! Tidak cukup dengan itu, bintang ini telah dibawa melawat tempat-tempat bersejarah di Melaka.

Di dalam sebuah akhbar pada Jumaat yang lepas, Ketua Menteri Melaka telah melahirkan hasrat untuk memberikan sebuah rumah mewah kepada bintang ini. Satu lagi hasrat yang dilahirkan oleh Kerajaan Melaka. Sejenak ana berfikir, apakah di Melaka itu tidak punya orang miskin? Kenapa orang luar yang perlu diraikan..? Kenapa kera di hutan yang perlu disusukan berbanding anak sendiri? Tak lain dan tak bukan, mereka telah meletakkan artis di puncak. Mereka memuja artis, mengagumi dengan sumbangan yang diberikan oleh artis ini yang telah memperkenalkan Melaka kepada dunia dalam filem one two ka four.

Persoalannya, mengapa harta tersebut tidak diberikan kepada rakyat yang miskin dan menderita di negeri tersebut? Tidakkah mereka takut dengan sebuah hadis yang pernah disabdakan Rasulullah, mafhumnya;

Apabila ummatku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka, iaitu: apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu, apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan, zakat dijadikan hutang, suami memperturut kehendak isteri, anak derhaka terhadap ibunya, sedangkan ia baik dengan kawannya, ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya, suara sudah ditinggikan di dalam masjid, yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka, seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya, khamar (arak) sudah diminum di merata tempat, kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki), para artis disanjung, muzik banyak dimainkan, generasi akhir uammat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu hrndaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi ataupun mereka akan diubah menjadi makhluk lain.”
(H.R Tirmizi)

Hadis ini telah jelas menyatakan bahawa azab Allah yang menanti apabila para artis disanjung. Dan Allah juga telah memerintahkan agar seorang pemimpin itu berlaku adil terhadap orang yang dipimpinnya (sila rujuk Surah An-Nisaa' ayat 58). Sekarang ini kita dapat melihat, kemiskinan penduduk di Malaysia ini adalah disebabkan kurangnya bantuan dan perhatian daripada pihak yang berwajib. Inilah akibatnya jika sesuatu perkara itu tidak kembali merujuk kepada Al-Quran dan Hadis.

Jika kita menyingkap lembaran sirah, kita akan mendapati betapa adilnya Khalifah Bani Umayyah yang kelapan, Saiyiduna Umar Ibnu Abdul Aziz. Diceritakan pada zaman pemerintahan beliau, tidak ada seorang pun di kalangan rakyatnya yang layak menerima zakat, lantaran keadilan beliau terhadap rakyatnya. Mengapa pada zaman kini, figur ini tidak dijadikan ikutan oleh sebilangan pemimpin masyarakat? Dan mengapa mereka tidak menjadikan corak kehidupan Rasulullah S.A.W itu sebagai rujukan dan panduan?

Justeru, sudah pasti kita tidak mahu melihat perkara ini berterusan. Lantaran daripada kelalaian yang telah dilakukan akan menyebabkan kita semua turut merasa akibatnya. Maka sudah menjadi kewajipan bagi kita untuk menyedarkan hal ini kepada masyarakat seluruhnya, agar kembali kepada fitrah, iaitu kembali merujuk apa yang telah ditetapkan oleh Allah yang telah termaktub di dalam Al-Quran dan Hadis. Allah juga telah mengingatkan kepada kita bahawa perlunya manusia saling mengingatkan antara satu sma lain, kerana ia memberi manfaat kepada orang mukmin. Semoga usaha yang telah kita lakukan ini akan mendapat keredhaan daripada Allah.. Insya Allah

0 comments:

Post a Comment

Our Blogger Templates Web Design

Kepada sesiapa yang ingin mengambil bahan dari blog ini, pihak kami mengalu-alukannya. Sebarkan bahan ini dengan sebaiknya untuk faedah dan kepentingan bersama. Syukran

NASYID FM

Sila download

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP