I made this widget at MyFlashFetish.com.

CORETAN 1

>> Wednesday, September 16, 2009

Alhamdulillah..! Tamat satu ujian. Ujian yang bersifat sementara.

Dua malam yang khusus untuk Al-Quran, sebagai persediaan untuk menghadapi ujian syafawi semalam @ kelmarin (orang Kedah). Cemburu melihat ‘kemasyian’ rakan-rakan yang lain. Masa yang masih berbaki tidak boleh disia-siakan.

Menunggu ketibaan mumtahin (pengemuka soalan syafawi) merupakan satu saat yang mendebarkan. Sangkaan awalku meleset. Kusangkakan Ustazah Hayati, tetapi rupanya Ustaz Bakri (Amboala).

Dada berdegup kencang.

Segala provokasi nakal bermain di minda.

“Syadid jugak ustaz Bakri. Jangan buat main”

“Tak bawak pen, pump-in”

Begitulah lebih kurang usikan-usikan nakal. Segala yang telah di’iadah’ pada dua malam sebelumnya cuba ku ingati semula. Tambahan pula aku merupakan orang kedua yang akan berpencak di dalam gelanggang.

Namaku dipanggil. Aku cuba kumpulkan segala ketenangan. Kini aku pasrahkan segala-Nya. Tawakkal merupakan senjata yang paling ampuh buat para mu’min.

Aku cuba menjawab soalan dengan penuh tenang. Juzu’ 11 lepas, 12 lepas, 13 lepas. 14 dan 15 agak ‘sangkut’. Tetapi masih boleh dijawab.

Keluar dari gelanggang. Alhamdulillah. Terasa pertolongan Allah hampir. Dikala itu, terkenang beberapa peristiwa semasa masih menuntut di Ma’ahad. Pertolongan Allah sentiasa datang. Pesan guruku, Tn Guru Ustaz Zainol Asri, “ALLAH LEBIH MENGETAHUI APA YANG TERBAIK BUAT HAMBA DIA”.

Peperiksaan ditangguh kerana cuti ‘aidilfitri yang bakal menjelang dan disambung semula pada 28 September ini. Pantang berundur sebelum melangkah!

Sekian

p/s: tak ada yang nak dicoretkan. Ini hanyalah coretan membuang segala kekusutan dan tekanan. =) sedang membaca dan cuba mengkaji beberapa buku sempena musim cuti ini. Semoga ada perkongsian kelak sama ada di laman ini atau Fityah’s blog.

0 comments:

Post a Comment

Our Blogger Templates Web Design

Kepada sesiapa yang ingin mengambil bahan dari blog ini, pihak kami mengalu-alukannya. Sebarkan bahan ini dengan sebaiknya untuk faedah dan kepentingan bersama. Syukran

NASYID FM

Sila download

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP