I made this widget at MyFlashFetish.com.

ISU KALIMAH ALLAH & 1 MALAYSIA

>> Saturday, January 2, 2010

30 Disember 2009 merupakan tarikh yang mengundang kekecewaan bagi umat Islam di Malaysia. Isu yang tertangguh selama dua tahun telah diisytiharkan keputusannya pada hari tersebut. Satu tindakan yang biadab dan mencabar hak asasi umat Islam apabila pihak gereja mencabar Kementerian Dalam Negeri yang mengharamkan penggunaan istilah ALLAH dalam majalah Herald milik Kristian La’natullahi ‘alaihim ajma’in. Keputusan yang diharapkan memihak kepada umat Islam akhirnya telah berpihak kepada orang-orang Kristian La’natullahi ‘alaihim ajma’in.

Beberapa persoalan timbul di benak fikiran. Persoalan yang timbul ini juga ditimbulkan oleh sahabat saya di dalam diskusi. Pertama, kes ini melibatkan maruah dan hak orang Islam. Akan tetapi yang mengadili kes ini ialah Hakim Datuk Lau Bee Lan, seorang hakim berbangsa cina dan apa yang lebih pasti bukan seorang Islam. Mengapa isu yang melibatkan hak dan maruah orang Islam diadili oleh orang yang sepatutnya? Adakah pihak tertuduh dan yang dituduh tidak mengetahui hakim yang bakal mengadili kes ini? Mengapa pula kes ini dibicarakan di mahkamah sivil yang sudah kita maklum bahawa undang-undang yang digunakan di dalam mahkamah sivil ini adalah undang-undang barat? Kesan daripada undang-undang yang diamalkan oleh pihak kerajaan hari ini akhirnya membawa padah kepada masyarakat Islam sendiri.

Persoalan yang lain, mengapa kes ini didiamkan walhal ia telah wujud sekitar dua tahun yang lalu? Apakah kes ini tidak berat pada pandangan masyarakat umum? Masih segar di ingatan, isu “Islam Plastik” yang dimainkan media kononnya Mursyidul Am PAS menyamakan Islam yang diamalkan hari ini seperti Islam Plastik. Isu ini terus diperbesar oleh sebahagian mereka yang bersifat pro-kerajaan. Ditambah pula isu doa laknat yang timbul kerana keengganan Dato’ Seri Najib membayar royalty minyak kepada kerajaan Kelantan. Akhirnya, isu yang membabitkan maruah umat Islam ditutup rapat dan disimpan rapi sehingga ia dibiarkan sejuk. Apabila ia sejuk baru ia dikeluarkan dari simpanan dalam keadaan masyarakat sudah pun lupa realiti masalah yang sebenar. Sungguh naïf perbuatan pihak yang berkenaan!

Kalau kita merenung sedalamnya tentang isu ini, kita akan kehairanan. Apakah pihak kerajaan khususnya KDN begitu serius dalam membantah penggunaan kalimah Allah di dalam majalah Herald Katolik? Seolah-olah wujud double-standard dalam hal ini apabila perkara ini terus didiamkan oleh pihak kerajaan dan tidak menghebahkan kepada masyrakat umum sehinggalah tarikh perbicaraan hampir tiba. Saya berpandangan pihak KDN khususnya perlu serius melawan isu ini dan jangan biarkan mereka memijak kepala umat Islam. Buktikan ketuanan Melayu Islam yang kononnya dipertahankan oleh pihak kerajaan!

Ada yang memberi respon, terdapat dua orang tokoh yang mengatakan tidak menjadi masalah jika non-muslim ingin menggunakan kalimah Allah dalam pertuturan mereka. Kedua-dua mereka ialah Tuan Guru Mursyidul Am PAS dan Dr.Asri Zainal Abidin. Saya tidak menafikan Abu Jahal satu ketika pernah berdoa menggunakan kalimah Allah dalam doanya sedangkan dia bukanlah seorang yang beriman. Masyarakat jahiliyyah satu ketika pernah melafazkan kalimah talbiah yang mengandungi kalimah Allah di dalamnya. Namun pada waktu itu peranan Rasulullah s.a.w dan umat Islam yang terdiri dari kalangan para sahabat dalam usaha mentaqdiskan (baca : membersihkan, menyucikan) nama Allah dan kesannya semakin ramai yang memeluk Islam dan umat Islam menjadi bertambah kuat.

Berbanding realiti umat Islam hari ni yang tampak semakin ditindas dan lemah, mana mungkin ramai yang mampu menjaga kesucian kalimah Allah itu sendiri. Melihat golongan muda Islam yang semakin hanyut dengan arus yang dibawa oleh kafir barat La’natullahi ‘alaihim ajma’in. Melihat proses kristianisasi, ia dilakukan dengan cara yang paling halus kerana mereka menyedari umat Islam tidak boleh dikejutkan dengan isu yang sensitive dengan tiba-tiba. Apakah terdapat satu jaminan di mana risalah yang hanya dikhususkan untuk orang Kristian tidak akan tersebar walaupun sehelai ke tangan umat Islam? Sedangkan holy-water yang kononnya terjaga itu pun boleh terlepas ke tangan anak-anak muda Islam apatah lagi majalah ataupun risalah yang hampir menyamai tulisan orang Islam dengan menggunakan kalimah Allah. Sungguh halus rancangan jahat mereka!

Bagaimana Pula Dengan 1 Malaysia?

Setiap kali bertukarnya kepemimpinan negara, maka gagasan baru akan mula diperkenalkan. Merenung sejenak zaman Tun Dr. Mahathir, gagasan Pandang Ke Timur diperkenalkan atas tujuan memajukan negara dari pelbagai sektor. Beralih ke era Tun Abdullah Ahmad Badawi, gagasan Islam Hadhari diperkenalkan untuk menarik semula keyakinan dan kepercayaan masyarakat Melayu Islam yang semakin hilang kepercayaan kepada Umno dan Barisan Nasional. Lantas angin mereka beralih sejenak kepada PAS dan komponen parti Barisan Alternatif (kini Pakatan Rakyat). Kini, di era Dato’ Seri Najib gagasan 1 Malaysia diperkenalkan. Gagasan yang menjadi inspirasi dan azimat Umno dan Barisan Nasional dalam mengembalikan kepercayaan rakyat Malaysia kepada mereka.

Ketika gagasan ini mula diperkenalkan, satu perkara penting yang harus kita lihat. Apakah gagasan ini membawa satu maslahah (baca: kebaikan) yang besar kepada seluruh rakyat Malaysia, khususnya masyarakat Melayu Islam di negara ini? Umno dikenali sebagai sebuah parti yang memperjuangkan ketuanan melayu di samping memperjuangkan agama sebagai perkara yang kedua. Namun, gagasan yang diperkenalkan ini merupakan sebuah gagasan pluralisme yang bakal membunuh ketuanan Melayu amnya, dan menghina Islam khususnya. Bermula dengan persamaan kaum yang dicanangkan sebelum ini dan akan beralih pula pada persamaan agama!

Satu teori yang mudah. Gagasan ini tampak seakan-akan mampu mewujudkan sebuah perpaduan yang jitu di kalangan penduduk Malaysia. Namun pada hakikat sebenar yang perlu diketahui, gagasan ini secara tidak langsung telah menyebarkan fahaman pluralisme agama di kalangan penduduk khususnya kepada umat Islam di negara ini. Satu kenyataan daripada seorang pemimpin Barisan Nasional, dalam laman Berita Harian Online bertarikh 25 Disember menyebut, “keunikannya (perayaan) ialah rakyat akan mengetepikan sebarang perbezaan dan tinggal bersama sebagai 1Malaysia.” Presiden Parti Progresif Penduduk, Datuk M Kayveas pula berkata, rakyat Malaysia sentiasa dapat menyambut Krismas dalam suasana gembira dan tenang dan segenap lapisan masyarakat bersatu dengan semangat 1Malaysia.

Jika kita merenung sedalam-dalamnya kenyataan ini menampakkan bahawa nilai-nilai persamaan dalam beragama sudah mendapat tempat dalam era pemerintahan kerajaan Umno dan Barisan Nasional. Dan sememangnya perkara inilah yang diperjuangkan oleh mereka sejak dahulu lagi. Sudah pasti kita tidak akan lupa istilah “deeparaya”, istilah yang ‘menghalalkan’ meraikan dua perayaan dari agama yang berbeza.

Apa Kesannya?

Melihat kepada kesan yang mendatang sudah pasti akan membuatkan hati kita semakin gelisah. Jaringan Islam Liberal yang masih belum mendapat tempat di Malaysia ini bakal meraikan ‘kemenangan’ mereka jika isu kalimah Allah dimenangi oleh pihak Kristian La’natullahi ‘alaihim ajma’in. Ditambah pula ruang persamaan kaum dan agama yang diberikan, sudah cukup bagi mereka untuk melahirkan generasi yang tidak berpegang kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Dan pada ketika itu Malaysia bakal menjadi seperti Indonesia yang sudah hilang taringnya di kalangan umat Islam lantaran memandang remeh pada isu yang memungkinkan fahaman Liberal dan pluralisme agama mendapat tempat di dalam pemerintahan dan masyarakat.

Semoga Allah menjauhkan kita dari malapetaka tersebut!

2 comments:

khaliFah_maahad January 3, 2010 at 9:23 PM  

benda ni memang serius. Moga usaha kita untuk hentikannya berjaya dan diberkati Allah

Anonymous,  February 13, 2010 at 6:46 PM  

assalamu'alaikum.
jgn terlupa, bhw pm najib pernah mnyebut bhw 1malaysia berpijak kpd prlmbagaan malaysia. jd taktmbul isu pluralism agama justru hak mutlak agma islam masih trjaga

Post a Comment

Our Blogger Templates Web Design

Kepada sesiapa yang ingin mengambil bahan dari blog ini, pihak kami mengalu-alukannya. Sebarkan bahan ini dengan sebaiknya untuk faedah dan kepentingan bersama. Syukran

NASYID FM

Sila download

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP