I made this widget at MyFlashFetish.com.

KISAH RINDU (2)

>> Saturday, January 9, 2010

Kisah Pangakap dan KPDRM

Waktu aku mula mendaftar sebagai pelajar Maahad, aku turut mendaftarkan diriku sebagai ahli pengakap. Satu hal yang tidak pernah aku fikirkan sebelum ini kerana sejak dari sekolah rendah aku memang tak suka dengan pengakap. (Tapi entah macam mana boleh aku join)

Perkhemahan pengakap pada tahun itu aku ikuti. Tetapi Allah sahaja Maha Tahu apa yang terkandung di dalam hatiku. Memang tak suka pun dengan khemah-khemah ni. Orang Kedah kata ghenyah (baca : menyusahkan)

Masuk ja tahun 2004, aku berazam nak join KPDRM (Kadet Polis Di-Raja Malaysia). Waktu tu sapa-sapa yang join KPDRM ni memang saham tinggi la. Tapi takdir Allah mengatasi segalanya. Aku mula menyertai KPDRM pada tahun 2005 ketika aku berada di tingkatan tiga. (Tapi bukan bajet popular. Tengok pada maslahah akan datang).

BDK, LPTMM dan PPIK

Mungkin dua badan besar inilah yang membuatkan aku tersangat rindu dengan sentuhan tarbiyyah di Maahad. Dua badan inilah yang berperanan besar dalam mencorak dan mengasah bakat yang ada pada diriku. Segalanya bermula ketika aku berada di tingkatan empat. Ketika itu aku dan Fauzan sahaja yang paling muda dalam barisan exco BDKMM. Kalau dalam LPTMM pula aku dan Solehuddin sebagai adik yang paling muda dalam organisasi tertinggi badan induk tersebut.

Tugas semakin mencabar. Jiwa perlu menjadi cekal. Pengalaman orang lama cuba untuk dikutip sebanyak mungkin untuk dijadikan bekalan.

Disebabkan tidak tertanggung dengan bebanan, aku bertindak nekad untuk melepaskan jawatan sebagai exco disiplin 2 Asputra. Aku membawa diri ke Darul Sofwah Wal Mukhtara, rumah warisan BDKMM yang juga merupakan tempat operasi Badan ini. Ahli-ahli yang menetap di dalam rumah ini semuanya terdiri dari kalangan Majlis Tertinggi LPTMM dan exco BDKMM termasuk pengerusinya. Presiden PPIK juga menetap di sini.

Ketika inilah aku semakin ligat dan lantang. Dua tahun aku memegang portfolio yang sama iaitu sebagai Timbalan Exco Lajnah Hal Ehwal Asrama LPTMM dan Timbalan Exco Tanzim Jabatan Nuqaba’ BDKMM. Pada tahun 2006 aku mula bergerak aktif dalam PPIK sebagai setiausaha muktamar tahunan. Tahun 2007 aku ditaklifkan pula sebagai Bandahari.

Semakin bertambah bebanan.

Namun apa yang menghiburkan dan mendatangkan kesan bukanlah pada jawatan yang disandang. Tetapi peluang untuk aku bersama guru-guruku yang ‘alim dan thiqah semakin luas. Banyak nasihat dan tunjuk ajar yang diperoleh sepanjang sesi tersebut. Program khas kepemimpinan pelajar bersama guruku, Ustaz Zainol Asri bin Ramli, Ustaz Salim bin Mahmud, Cikgu Sukarno bin Abd Hamid, Ustaz Ahmad Kamal bin Abd Shukor dan ramai lagi guru yang menjadi murabbiku. Semuanya tersemat indah dalam memori dan ingatan. Masihku ingat, program KBS di Muassasah Darul Ulum merupakan detik bersejarah dalam hidupku. Itulah kali pertama aku mendapat sentuhan secara langsung daripada Ustaz Zainol Asri yang amat disegani itu. Ketika itu aku hanya menjadi pembantu fasilitator. Tetapi itulah saat yang manis bagiku.

Ku sangkakan panas hingga ke petang, namun hujan di tengah hari. Tahun 2008 merupakan tahun akhir aku bergelar sebagai penuntut di Maahad Mahmud. Tidak terlintas di fikiranku untuk menghabiskan saki bakiku di Maahad pada pertengahan tahun. Namun itulah percaturan Allah. Borang UPU? Matrik? Semuanya tak ku isi. Tapi yang aku ambil hanyalah borang Darul Quran JAKIM, itupun hanya sekadar untuk mencuba nasib.

Tahun itu aku memegang amanah yang cukup berat. Segalanya bermula apabila dua orang sahabatku melangkah kaki meninggalkan bumi hijau Maahad Mahmud. Maka ketika itulah bermulanya tugasku sebagai seorang KP LPTMM, Pengerusi BDKMM dan taklifan asalku iaitu Presiden PPIK.

Bulan Februari 2008 merupakan detik yang sentiasa terpahat di minda. Kuasa seorang pelajar, telah mengkucar-kacirkan seluruh warga Maahad. Setiap individu sibuk memperkata tentang tindakanku yang menentang perbuatan mencarik adat dan biah di Maahad. Ada yang menyokong, ada yang membantah. Tak kurang juga yang tersepit dalam dua keadaan.

Tindakan itu mungkin ada benarnya dan mungkin ada silapnya. Lihatlah dengan akal yang sihat, mata yang cerah. Mungkin juga niatku betul, namun tindakan pula yang tidak tepat.

Krisis yang berlaku hanya berlalu seperti air yang mengalir. Hubunganku dengan sekalian warga Maahad juga semakin pulih. Akhirnya pada bulan April, aku membuat keputusan untuk melangkah keluar dari gerbang Maahad. Hanya air mata sahaja yang menjadi berbicara. Tiada yang mampu untuk ku ungkapkan melainkan kesedihan kerana berpisah dengan bumi hijau yang barakah, Maahad Mahmud.

Aku amat rindukan suasana itu…

P/s: segala yang diceritakan hanyalah sebagai memori melepaskan rasa rindu. Hakikat kehidupan sebenar di Maahad jauh lebih indah berbanding apa yang diceritakan.

0 comments:

Post a Comment

Our Blogger Templates Web Design

Kepada sesiapa yang ingin mengambil bahan dari blog ini, pihak kami mengalu-alukannya. Sebarkan bahan ini dengan sebaiknya untuk faedah dan kepentingan bersama. Syukran

NASYID FM

Sila download

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP