I made this widget at MyFlashFetish.com.

CORETAN DI AWAL 1432 H

>> Tuesday, December 7, 2010

Salam Ma'al Hijrah

1431 hijri telah melabuhkan tirainya, muncul pula 1432. Bermakna umur kita semakin bertambah, usia kita semakin tua, perjalanan kita menuju kematian semakin hampir. Bagaimana dengan bekalan yang akan kita bawa untuk pulang ke ‘kampung halaman’ kelak?

Teringat kata-kata Saiyiduna Ali, yang diungkapkan oleh S.S Dato’ Mufti Kedah. “Ah, sedikitnya bekalanku sedang perjalananku masih jauh.”

Sesuatu yang ingin dikongsikan bersama kalian.

Perjalanan yang telah ditempuhi selama setahun (tahun hijri) atau satu sesi cukup memberikan kesan. Pengalaman mengemudi sebuah badan pelajar bukanlah satu perkara yang boleh dipandang mudah. Hanya air mata yang mampu mengungkap makna kelelahan dan kekerdilan yang ada pada diri seorang hamba. Bermula 21 November 2009, saya ditaklifkan sebagai khadam huffaz a.k.a Yang Dipertua PERKEMAT DQ, saya mula belajar untuk memberi.

Masih segar di minda, belum sampai saya menjadi YDP saya telah disabotaj oleh individu yang tidak dikenali. Ceritanya, pada malam tersebut saya bersama mantan Exco Lajnah Dakwah dan Tarbiyyah tidur di bilik Setiausaha Agong. Kebetulan, S/U Agong pulang ke rumah pada hari tersebut. Seingat saya sebelum melelapkan mata, lampu tidak ditutup. Sebaik sedar untuk solat subuh, keadaan bilik menjadi gelap.

“Mungkin Marwan yang tutup lampu,” saya cuba menyedapkan hati. Namun ada satu perkara yang menjadi kemusykilan. “Kenapa bau rokok dalam bilik ni?”

Saya cuba mencari arah bau rokok. Selesai solat subuh, saya mendapati ada sepuntung rokok di tepi tingkap. Cuba mencari telefon. Tak jumpa!

Pengalaman disabotaj. Alhamdulillah semangat tidak lentur. Saya hanya berharap Allah melindungi saya dari sebarang kejahatan.

Melewati usia mentadbir PERKEMAT DQ, saya merasakan tidak banyak perkara baru yang berjaya dibuat. Hanya satu perkara yang tidak pernah dilakukan sebelum ini berjaya dilakukan pada sesi 2009/2010.

Demonstrasi Aman Palestin.

Tahniah kepada Us.Marwan Bukhari yang bertindak sebagai mando untuk demo tersebut. Terasa sedikit terkilan kerana tidak dapat bersama sahabat-sahabat dalam demo tersebut kerana terlantar 2 minggu di hospital. Demam panas akibat jangkitan kuman.







Tetapi agak lucu apabila mendengar cerita sahabat-sahabat yang berdemo. Namanya demonstrasi aman, namanya demonstrasi Palestin. Modus operandinya hanya berkumpul di hadapan Masjid Darul Quran untuk menyatakan bantahan. Bukan sampai berarak ke Kedutaan Amerika Syarikat untuk menyerahkan memorandum. Itu pun dikhabarkan ada 4 cawangan polis yang memantau. Subhanallah! Hebat kuasa demo.

Saya tidak berhajat untuk bercerita panjang tentang pengalaman saya mentadbir PERKEMAT DQ bersama sahabat-sahabat yang lain. Kerana kami bukanlah generasi yang terbaik untuk dibanggakan. Apa yang baik pada kami, ambillah.

Cuma, secebis pesanan. Pesanan yang selalu diingatkan oleh mereka yang amat saya segani. Belajarlah untuk menjadi seorang yang berjiwa besar. Itulah keperluan bagi seorang pemimpin. Selalu saya ungkapkan, hanya orang yang berjiwa besar mampu untuk menyerap segala tekanan.




Tanggal 28 November 2010, saya telah menyerahkan mandat sebagai Yang Dipertua kepada Us.Che Faizul Azhar Bin Che Mat. Pada saya, beliau seorang yang lebih layak berbanding saya untuk meneruskan perjuangan yang suci ini. Kekuatan yang ada pada beliau diyakini oleh seluruh masyarakat PERKEMAT DQ untuk menggerakkan PERKEMAT DQ lebih maju ke hadapan.

Seeru ‘ala barakatillah!

0 comments:

Post a Comment

Our Blogger Templates Web Design

Kepada sesiapa yang ingin mengambil bahan dari blog ini, pihak kami mengalu-alukannya. Sebarkan bahan ini dengan sebaiknya untuk faedah dan kepentingan bersama. Syukran

NASYID FM

Sila download

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP