I made this widget at MyFlashFetish.com.

PERBAIKI KELEMAHAN

>> Monday, February 9, 2009



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Syabas!

Sengaja al-faqir memulakan tulisan kali ini dengan kalimah tersebut. Baru-baru ini di kampus al-faqir telah diadakan satu program untuk mahasiswa mahasiswi semester 1. Program ini secara ringkasnya bergerak melalui halaqah usrah yang telah dibentuk pada bulan lepas. Mudah-mudahan halaqah usrah ini mampu melahirkan rijal-rijal dan nisa’-nisa’ yang komited memperjuangkan Islam suatu hari kelak, Insya Allah.

Tetapi, bukan itu yang al-faqir ingin ceritakan. Apa yang al-faqir ingin kongsikan ialah beberapa kelemahan di dalam usrah yang harus kita perbaiki. Bukanlah bererti al-faqir seorang naqib atau fasilitator yang hebat. Tetapi sedikit pengetahuan yang dirasakan wajar untuk dikongsikan bersama.

Al-faqir pernah mendapat satu panggilan daripada seorang sahabat. Beliau menceritakan perihal usrah di tempatnya. Sahabat al-faqir juga seorang naqib, dan jika ingin dibandingkan dengan al-faqir sudah tentu beliau jauh lebih hebat. Beliau menyatakan masalah yang dihadapi dlam mengendalikan usrah. Al-faqir berjanji untuk menolongnya. Al-faqir menemukan satu bahan yang pernah al-faqir ambil dari blog akh Dzulkhairi. Maka di sini al-faqir mengemukakan beberapa point yang harus diambil perhatian:

1- Nuqaba' hanya memilih orang yang baik sahaja untuk dikaderkan.

2- Nuqaba' tidak mencari ahli usrah sebaliknya menantikan ahli usrah datang bertemu dengan mereka. Lalu mereka berdalih: Saya sudah mesej adik-adik supaya datang tetapi mereka tidak datang.

3- Nuqaba' hanya berbaik dengan ahli usrah dalam perbincangan sahaja. Apabila di luar perbincangan. mesej pun tidak, tegur pun tidak, malah melemparkan senyuman semasa berselisih pun tidak. Nuqaba' sebegini dinamakan "Nuqaba' Bulat-bulat".

4- Nuqaba' hanya memegang adik-adik dalam masa satu sem sahaja. Setelah adik-adik itu tidak berjaya dikaderkan, mereka terus meninggalkan adik-adik itu terkapai-kapai dahagakan pengisian.

5- Nuqaba' hanya menumpukan silibus buku sebagai bahan perbincangan tanpa meluaskan lagi skop perbincangan mereka kepada isu-isu semasa. Nuqaba' sebegini dinamakan "Nuqaba' Silibus".

6- Nuqaba' hanya memberikan arahan kepada ketua usrah untuk mengumpulkan ahli usrah sedangkan mereka hanya bergoyang kaki. Nuqaba' ini dinamakan "Nuqaba' Pemalas".

7- Nuqaba' yang asyik berasa rendah diri kerana kekontangan ilmu sedangkan mereka tidak sedar bahawa usrah umum adalah lebih kepada pembinaan ukhuwah manakala ilmu boleh didapati sekiranya nuqaba' membawa ahlinya mendengar kuliah-kuliah dsbg.

8- Nuqaba' yang sibuk memaksa ahli usrah untuk ke program Pmi tetapi mereka sendiri tidak pernah ke tempat program yang dianjurkan oleh adik-adik usrah mereka sama ada dalam kolej, fakulti dan anak negeri.

Mudah-mudahan perkongsian ini memberi faedah kepada kita semua dalam melaksanakan tugas sebagai seorang da’ie, Insya Allah.

0 comments:

Post a Comment

Our Blogger Templates Web Design

Kepada sesiapa yang ingin mengambil bahan dari blog ini, pihak kami mengalu-alukannya. Sebarkan bahan ini dengan sebaiknya untuk faedah dan kepentingan bersama. Syukran

NASYID FM

Sila download

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP