I made this widget at MyFlashFetish.com.

JANGAN CEPAT MELATAH

>> Sunday, July 12, 2009

Perkongsian yang ingin dibuat ini ditulis ketika saya dalam perjalanan ke Kedah. Ketika ini saya masih berada di dalam program Kembara Dakwah Belia Malaysia. Beberapa pengalaman menarik dan baru bagi saya di dalam program ini telah diperoleh. Tetapi, perkongsian kali ini bukanlah berkisar tentang perjalanan program, tetapi sikap sebahagian ahli gerakan muda yang kadang-kadang terlalu cepat melatah dengan suasana.

Bila disebut nama pemuda (termasuk pemudi), umum sedia maklum bagaimana sikap mereka. Bak kata orang-orang tua, orang muda selalunya berdarah panas. Dan zaman keemasan bagi kehidupan individu ialah di masa mudanya. Orang muda juga mempunyai idealisme yang tinggi, berfikiran jauh, bersikap ingin mencuba dan tidak kurang juga ingin mengubah keadaan sekelilingnya. Dan setiap generasi telah meletakkan pemuda sebagai harapan untuk menggantikan mereka dalam memimpin masyarakat kelak. Pemuda juga tidak berasa gentar dan pantang dicabar. Inilah sikap yang menakjubkan. Dunia boleh berubah melalui tangan pemuda.

Rasulullah S.A.W merupakan seorang pemuda ketika Baginda diangkat menjadi Rasul. Umar al-Khattab juga seorang pemuda ketika kembali kepada fitrah (memeluk Islam). Mus’ab bin Umair juga seorang pemuda ketika menjalankan misi keamanan di Madinah sebelum kedatangan Baginda. Khalifah Umar Abdul Aziz juga seorang pemuda ketika diangkat menjadi khalifah. Salehuddin al-Ayyubi juga seorang pemuda ketika membebaskan Baitul Maqdis, Sultan Muhammad al-Fateh ketika membebaskan Kota Konstantinopel, Hassan Ulubate ketika memacak panji Islam di atas tembok Byzantin. Mereka semua pemuda yang telah mencorak dunia dengan tangan mereka. Sikap seperti ini telah pun dicontohi oleh ali gerakan muda yang mempunyai kesedaran Islam yang tinggi pada hari ini.

Ahli gerakan muda (AGM) yang ada pada hari ini mempunyai sikap yang cukup mengagumkan, hinggakan kerajaan terpaksa mewujudkan akta-akta tertentu seperti AUKU untuk ‘memperlahankan’ semangat juang mereka. Sebaliknya yang terjadi, akta-akta ini telah membakar semangat mereka untuk terus berjuang membebaskan umat dari mengabdikan diri sesama manusia kepada mengabdikan diri kepada Allah. AGM hari ini juga mempunyai kelantangan suara hingga mampu menggugat kedudukan individu penting di dalam institusi kerajaan.

Namun perlu juga untuk kita ketahui, penyakit ‘cepat melatah’ sentiasa menguasai jiwa mereka. Penyakit ini lebih berbahaya daripada Influenza A, HIV, atau penyakit-penyakit kronik yang lain kerana ia mampu membunuh jiwa-jiwa manusia daripada mendekati mereka, seterusnya merencatkan lagi perjalanan dakwah. Tidak salah untuk bersikap lantang di dalam sesuatu isu, tetapi biarlah ia terjadi setelah kita mengkaji baik buruk sesuatu perkara. Tidak salah untuk memberanikan diri di dalam sesuatu isu, tetapi biarlah mempunyai hujah dan perancangan yang teliti dalam bertindak. MELATAHLAH DENGAN PERANCANGAN.

AGM hari ini seperti beretorik di dalam kampus. Mereka meniupkan semangat jihad di dalam di dalam diri adik-adik mereka, namun mereka sendiri tewas dengan suasana. Mereka menyeru untuk turun bersama masyarakat, tetapi mereka mengalami kejutan sehingga mad’u yang dipersalahkan. Mereka ingin sekali menyedarkan masyarakat yang masih hanyut dibuai arus jahiliyyah, tetapi mereka sendiri telah mencipta jahiliyyah yang baru. Mereka berprinsip, tetapi mereka jumud. Apabila mereka bersikap terbuka, mereka hanyut.

Kehidupan umat manusia tidak lari daripada landasan sirah yang telah dilalui Rasulullah S.A.W. Sunnah Rasul itu bukanlah sekadar hadis mahupun atsar, tetapi ia juga meliputi sirah Nabi. Mengapa perlu kita mencipta manhaj hidup sendiri, sedangkan manhaj yang dibawa oleh Nabi telah sempurna. Nabi membawa Islam dalam keadaan masyarakat ketika itu masih diliputi awan jahiliyyah yang menebal, dan perkara itu akan berlaku di akhir zaman. Tetapi, pendekatan tadarruj Baginda telah menyebabkan ramai yang tertarik dengan Islam. Mereka merasakan Islam itu bukan agama yang memaksa umatnya. Bukankah Islam itu bersikap thabat pada prinsip tetapi murunah pada pendekatan?

Ya, adakala kita perlu bersikap tegas. Tetapi jika ianya berkaitan dengan prinsip dan perkara dasar. Jangan samakan situasi AGM yang memahami dengan mereka yang tidak memahami. La yastawuna bainahum! Tegaslah sesama kita, tetapi fleksibellah bila bersama mad’u. Fahamilah mad’u sebelum melaksanakan misi dakwah. Dakwah bil hikmah itu lebih berkesan. Fahamilah maksud HIKMAH, bukan bermaksud berlembut. Tetapi apa sahaja yang mampu mengembalikan mereka kepada ISLAM, itulah HIKMAH!

BERPRINSIPLAH, TETAPI JANGAN JUMUD…!

TERBUKALAH, TETAPI JANGAN SAMPAI HANYUT…!

Sekian

Ikhwan Hafiz, 6 Julai 2009
zul_hafiz_90@yahoo.com.my
http://ikhwan-alfathoni.blogspot.com

1 comments:

k.wani upm,  July 18, 2009 at 10:45 AM  

InsyaAllah, teruskan usaha wahai mujahid...kekal membawa fitrah Islam,menyeru insan kepada dustur ILahi...Bukan semua akan memahami, namun tidak semua juga yang tidak mengerti..Kita sedarkan yang masih leka, kita kejutkan mana-mana yang lena dan saling berpesan pada kebaikan dan kebenaran...

Post a Comment

Our Blogger Templates Web Design

Kepada sesiapa yang ingin mengambil bahan dari blog ini, pihak kami mengalu-alukannya. Sebarkan bahan ini dengan sebaiknya untuk faedah dan kepentingan bersama. Syukran

NASYID FM

Sila download

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP