I made this widget at MyFlashFetish.com.

ISU SEBAT: JANGAN JADI BODOH SOMBONG!

>> Monday, October 5, 2009

Isu sebatan terhadap Kartika Dewi Shukarno kembali menjadi perhatian. Isu ini telah menarik perhatian ramai pihak sama ada pihak kerajaan, badan bukan kerajaan, institusi agama mahupun individu persendirian. Banyak pihak yang menyokong keputusan mahkamah syariah Pahang namun tidak kurang juga yang mempertikaikan.

Hukuman yang telah diputuskan oleh mahkamah syariah ini sepatutnya dijalankan pada bulan Ramadhan yang lalu namun ditangguhkan atas alasan yang digembar-gemburkan media kerana menghormati bulan suci tersebut. Dengan kesempatan yang ada, ramai pihak termasuklah Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat meminta supaya hukuman sebat ke atas Kartika dinilai semula oleh pihak mahkamah syariah. Mereka juga meminta agar Kartika membuat rayuan di atas hukuman yang telah dijatuhkan oleh pihak mahkamah.

Kartika yang berasa seperti dimalukan telah meminta kepada pihak yang berkenaan agar menghormati pendirian beliau agar hukuman sebat tetap dijalankan. Dato’ Seri Shahrizat juga telah meminta kepada semua pihak untuk mengormati keputusan yang dibuat oleh individu yang terlibat.

Berakhir sahaja bulan Ramadhan, mahkamah syariah memutuskan agar hukuman syariah tetap dijalankan ke atas Kartika. Namun, isu ini terus menjadi buah mulut serta pertikaian bagi sesetengah pihak yang tidak dapat menerima hukuman syariah (sebat) ini dijalankan ke atas seorang pesalah perempuan. Mereka terus mendesak agar mahkamah meneliti semula hukuman yang akan dijalankan terhadap seorang perempuan. Kumpulan ini diterajui oleh Sisters In Islam (SIS) serta beberapa badan bukan kerajaan yang lain.

Mereka menggunakan alasan hukuman ini telah melanggar hak asasi manusia kerana belum pernah seorang wanita di Malaysia disebat. Pada hemat saya, mungkin mereka menganggap hukuman yang bakal dilalui persis hukuman sebat sivil yang boleh mengakibatkan kecederaan. Saya berasa sedikit hairan, adakah pihak seperti SIS ataupun SUHAKAM tidak membaca mahupun mendengar penerangan yang telah dibuat oleh individu yang mempunyai kepakaran di dalam bab ini? Mufti Perak juga turut mengeluarkan pandangan di dalam hal ini. Namun, akibat perasaan sikap BODOH dan SOMBONG yang menyebabkan pihak ini enggan membaca mahupun mendengar.

Jika SUHAKAM menggunakan alasan hukuman seperti ini mencabar hak asasi manusia, mengapa SUHAKAM tidak membantah hukuman sebatan sivil yang dilihat lebih jelas melanggar hak asasi manusia? Saya melihat isu ini sengaja digembar-gemburkan oleh pihak-pihak ini kerana mereka telah diracuni dengan virus ISLAMOPHOBIA. Perlu diingat, agama Islam tidak pernah menganjurkan keganasan, apatah lagi menindas kaum yang lemah. Hukuman syariah amat adil jika hendak dibandingkan dengan hukuman lain kerana ianya memberi pengajaran kepada pihak lain.

SIS melalui lamannya telah cuba untuk menyamakan hukum yang terdapat di dalam agama Hindu dengan undang-undang syariah. Jika satu ketika dahulu terdapat pihak yang cuba mengadakan perkongsian hari raya, lantas keluarlah fatwa yang mengharamkan perkongsian hari raya. Maka, adakah relevan untuk menyamakan undang-undang yang terdapat dalam agama lain dengan hukum syariah yang terkandung di dalam agama Islam? Jika ingin dibincangkan hak asasi manusia, mengapa hanya membiarkan ahli keluarga tahanan ISA menderita sepeninggalan orang yang disayangi?

Pernah satu ketika, Timbalan Perdana Menteri yang juga Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengeluarkan kenyataan bahawasanya pihak kerajaan yang sedang diterajui oleh UMNO dan Barisan Nasional sentiasa peka dan serius dalam menjaga urusan yang berkaitan hal ehwal agama Islam serta bangsa Melayu dan rakyat jelata. Maka, saya rasakan sudah sampai masanya pihak kerajaan yang diterajui oleh UMNO dan BN untuk menunjukkan sikap serius mereka dalam menangani isu bantahan terhadap hukuman syariah. Buktikan apa yang telah diungkapkan sebelum ini! Saya mengajak sekalian pencinta keadilan untuk MENGUTUK serta MENDESAK pihak terbabit menarik semula kenyataan yang dibuat. Saya juga menyeru sekalian pencinta kebenaran agar menyokong usaha mendesak pihak kerajaan supaya membubarkan pertubuhan yang cuba mencabul undang-undang syariah serta-merta demi menjaga kesucian Islam itu sendiri!

0 comments:

Post a Comment

Our Blogger Templates Web Design

Kepada sesiapa yang ingin mengambil bahan dari blog ini, pihak kami mengalu-alukannya. Sebarkan bahan ini dengan sebaiknya untuk faedah dan kepentingan bersama. Syukran

NASYID FM

Sila download

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP